Z życia szkoły

Rok szkolny 2020/2021

Nagrody Wójta za osiągnięcia w roku szkolnym 2020/2021

                  1 lipca 2021 roku podczas Sesji Rady Gminy zostały wręczone Nagrody Wójta dla uczniów z terenu gminy Łukowica za szczególne osiągnięcia edukacyjne w roku szkolnym 2020/2021. Uczniowie naszej szkoły również znaleźli się w gronie osób nagrodzonych, oto oni:

Dawid Bielak (kl.IV)
Kacper Szyszka (kl.IV)
Julia Białkowska (kl.V)
Jan Kutek (kl.V)
Julia Saska (kl. VII)
Gabriela Bugajska (kl. VII)
Karol Kojs (kl. VIII)
Kinga Iwan (kl. VIII)
Julian Hrabczak (kl. VIII)
 
Jesteśmy dumni z osiągnięć naszych uczniów i gorąco im gratulujemy, życząc jednocześnie, aby kolejny rok szkolny był równie pomyślny!!!

 

Uroczyste zakończenie roku szkolnego 2020/2021

               25 czerwca 2021 roku odbyło się uroczyste zakończenie roku szkolnego 2020/2021 połączone z pożegnaniem uczniów klas ósmych szkoły podstawowej. Honorowym gościem uroczystości w naszej placówce był Wójt Gminy Łukowica – Pan Bogdan Łuczkowski oraz Dyrektor Zespołu Obsługi Edukacji w Łukowicy - Pani Małgorzata Pogwizd. Po wprowadzeniu sztandaru i odśpiewaniu hymnu narodowego nastąpiła uroczysta zmiana pocztu sztandarowego. Reprezentanci klasy VIII przekazali sztandar szkoły swoim młodszym kolegom z klasy VII. Kolejnym ważnym elementem uroczystości było ślubowanie ósmoklasistów, dla których to był ostatni rok nauki w naszej szkole. Rok szkolny 2020/2021 nie należał do najłatwiejszych ze względu na stan pandemii, nie przeszkodziło nam to jednak, aby zdobywać wiedzę. Braliśmy udział w różnego rodzaju konkursach, akcjach i wycieczkach, a także projektach krajowych i europejskich. Dlatego dzień zakończenia roku szkolnego był też podsumowaniem całorocznej pracy. Na dowód tego Pani Dyrektor Lucyna Borzęcka wręczyła świadectwa z wyróżnieniem i nagrody książkowe uczniom, którzy osiągnęli wysokie wyniki w nauce. Ósmoklasiści podziękowali dyrekcji, wychowawcy, nauczycielom, pracownikom szkoły za trud pracy dydaktyczno – wychowawczej. Na zakończenie Wójt Gminy Łukowica – Pan Bogdan Łuczkowski pogratulował wszystkim uczniom oraz życzył radosnych, bezpiecznych i słonecznych wakacji.

Dzień Patrona

               Co roku w czerwcu obchodzimy w naszej szkole Dzień Patrona, który stał się wyrazem naszego szacunku dla wybitnego poety, renesansowego intelektualisty i wielkiego patrioty. Jest to święto całej społeczności szkolnej, a poprzedzają go aktywne przygotowania, bowiem od kilku lat obchody mają charakter długofalowego projektu, w który angażuje się większość uczniów. Składają się na niego m.in. organizowany wcześniej drużynowy turniej wiedzy o życiu i twórczości Jana z Czarnolasu, konkurs recytatorski oraz konkurs plastyczny. Klasy pod kierunkiem nauczycieli języka polskiego podejmują cykl działań związanych z patronem szkoły. 24 czerwca 2021 roku Jan Kochanowski ponownie zaprosił nas na swoją biesiadę imieninową, w czasie której mogliśmy usłyszeć fraszki, pieśni, a także jego treny. Dodatkowo występ został uświetniony przepięknym tańcem dworskim w wykonaniu uczniów kl.4 i 5. Na zakończenie uroczystości we wspólnym pochodzie maszerowaliśmy nad rzekę, aby zgodnie z tradycją nocy świętojańskiej, wrzucić do niej wianki. Wspaniali sponsorzy oraz Rada Rodziców zadbali, aby imieniny naszego patrona były uroczyste i przygotowali dla wszystkich przepyszny poczęstunek.

 

Podsumowanie projektu Erasmus + w naszej szkole

Zachęcamy do zapoznania się z materiałami:       
Prezentacje i prace uczniów w ramach projektu Erasmus+

Prezentacja podsumowująca

 

Podsumowanie działalności SKO

                     Pod koniec maja 2021 r. dokonaliśmy podsumowania działalności SKO w naszej szkole w obecnym roku szkolnym. Podsumowania odbyły się w najmłodszych klasach I – III oraz w oddziale przedszkolnym. W każdej klasie udało się nagrodzić najsystematyczniej oszczędzających członków. Dzieci otrzymały piękne nagrody, za które bardzo serdecznie dziękujemy Bankowi Spółdzielczemu w Limanowej.

Projekt „Zdrowe ząbki całe życie”

              W maju 2021 roku dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniowie klas I – III wzięli udział w Projekcie „Zdrowe ząbki całe życie” Polskiego Towarzystwa Studentów Stomatologii.  Projekt cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród dzieci i nauczycieli. Pokazał zalety prawidłowego mycia zębów, a także skutki nieprawidłowej diety i niewłaściwej higieny jamy ustnej. Obejrzany film wzbudził u uczniów zaufanie do pracowników gabinetów stomatologicznych oraz rozwiał wszelkie obawy przed wizytą u stomatologa. Nasi najmłodsi uczniowie zwrócili również uwagę nie tylko na choroby uzębienia, ale także na ważny aspekt, jakim jest estetyczny wygląd ich ząbków.

          Warto w przyszłości powtórzyć kolejny raz ten projekt, aby wzbogacić wiedzę kolejnych uczniów na temat dbania o zęby i uświadomić im, jak ważna jest higiena jamy ustnej już od najmłodszych lat tak, aby w przyszłości nie borykać się z problemami związanymi z ząbkami. Projekt zakończony został konkursem plastycznym: „Moja wizyta u dentysty” dla klas O-I, oraz Testem wiedzy w klasach II-III.

 

Konkurs plastyczny w klasach O i I:

1 miejsce – Magdalena Klag klasa I

2 miejsce – Teresa Kutek klasa I

3 miejsce – Kacper Gurgul i Miłosz Morzywołek klasa O

 

 

Test wiedzy w klasach II i III

1 miejsce – Milena Morzywołek klasa II

2 miejsca – Katarzyna Gurgul klasa II

Kacper Pryma klasa II

Julia Klimek klasa III

3 miejsca – Julia Szyszka klasa II

Michał Kutek klasa II

 

EKOLOGICZNE PRZYGODY NIEBIESKIEGO PAPIERKA

– realizacja gminnego projektu edukacyjnego w naszej szkole

                         Niezwykły niebieski papierek Henio przywędrował do naszej szkoły i od razu zaprzyjaźnił się z uczniami, którzy wraz z nim postanowili zadbać o naszą planetę Ziemię. Uczniowie klas 0-III z wielkim entuzjazmem wypełniali wszystkie powierzone im zadania ujęte w trzech modułach.

W ramach modułu pierwszego „Ziemia naszym domem” uczniowie wykonali:

- zabawki ekologiczne, wykorzystując do tego celu różne odpady i nadając im drugie życie,

- „Eko kreacje” – czyli zaprojektowali i własnoręcznie wykonali stroje z różnych odpadów, które zaprezentowali podczas specjalnie zorganizowanego pokazu „Eko mody”.

Kolejnym wyzwaniem była realizacja modułu II „Dbamy o środowisko” ale i z nim nasi uczniowie poradzili sobie wzorowo! W ramach zadań modułu uczniowie przygotowali krótką inscenizację ekologiczną, którą zaprezentowali w ramach obchodów Dnia Ziemi. Podczas tego dnia wspólnie razem wykonaliśmy dla Ziemi także piosenkę pt. „Ziemia – zielona wyspa”. Ponadto w dniach od 10 do 14 maja 2021 roku przeprowadziliśmy w naszej szkole „Kolorowy tydzień” w trakcie którego swoim strojem propagowaliśmy hasła związane z projektem i rozmawialiśmy na temat ich znaczenia w naszym życiu. Ostatnim zadaniem, jakie wykonaliśmy, było napisanie opowiadania na temat dalszych przygód niebieskiego papierka Henia i jego rodziny. Do tego zadania podeszliśmy bardzo poważnie. Każda klasa indywidualnie napisała kolejne przygody Henia oraz opatrzyła je rysunkami. Była to niezwykła przygoda!!!

 

Zapraszamy do oglądania: https://1drv.ms/p/s!BNhbFU8Z-hmntB4k7wUMGsBkjjy8?e=u8AAbf

 

Podsumowanie projektu eTwinning „Postaw na Ziemię”

„Postaw na Ziemię” - Obrazek 1

 

                          Od początku marca bieżącego roku grupa uczniów z klasy IV i V realizowała krajowy projekt eTwinning „Postaw na Ziemię”. W projekcie wzięły udział 394 uczniów z 34 szkół. W trakcie dwóch miesięcy intensywnej współpracy ze szkołami partnerskimi uczniowie zdobywali wiedzę i umiejętności związane z ochroną środowiska, poznawali różnorodne narzędzia TIK, które wykorzystywali na poszczególnych etapach projektu oraz nawiązywali znajomości i współpracę z rówieśnikami.

                          W czasie realizacji zadań projektowych współpraca odbywała się w grupach zadaniowych. Uczniowie stworzyli mapę mentalną pod hasłem „Co zagraża naszej planecie”, wykonali logo projektu, a także współpracowali przy tworzeniu książeczki ekologicznej. Dzieci wzięły też udział w tworzeniu padletu z eko-ciekawostami oraz opracowały hasła do eko-poradnika. Ponadto, uczniowie wspólnie z rówieśnikami redagowali list do Ziemi, który stanowił zwieńczenie pracy, poprzedzającej obchody Dnia Ziemi. Bardzo ciekawym doświadczeniem był też udział w turnieju wiedzy, w którym zmierzyli się ze sobą wszyscy uczestnicy projektu. Rywalizacja była bardzo emocjonująca. Dodatkowo, uczniowie zrealizowali jeszcze jedno zadanie, które zaplanowano w ramach projektu w naszej szkole. Mianowicie, napisali teksty piosenek ekologicznych na Gminny Konkurs Literacki "Słowem Tworzę". Dziękujemy uczniom za zaangażowanie podczas trwania projektu i ich cenny wkład w powodzenie przedsięwzięcia.

 

Poniżej prezentujemy efekty wspólnej pracy w ramach projektu:

Piękno polskiej przyrody -książeczka ekologiczna

eko-postanowienia

List do Ziemi

 

CZYTAM SOBIE PIERWSZA KLASA 2021

                           Nasze pierwszaki zakończyły już przygodę z książkami z serii „Czytam sobie”. Te małe książeczki opowiadające o różnych historiach, prawdziwych i nie tylko, dostarczyły naszym młodym czytelnikom wielu pozytywnych wrażeń i były inspiracją do wielu działań, w tym także plastycznych. Jak przyznają sami uczniowie, książeczki zachęcały ich do czytania! ”Krótkie, pełne ilustracji i napisane czcionką odpowiedniej wielkości historyjki czytało się bardzo przyjemnie” – mówią uczniowie. Mamy nadzieję, że taki start w przygodę czytelniczą przyniesie kolejne efekty w przyszłości i ułatwi szkolną wędrówkę naszym najmłodszym uczniom.  Życzymy aby ten entuzjazm i pozytywne podejście do czytania, jako formy spędzania wolnego czasu pozostały z nimi na zawsze.

ZDJĘCIA

 

Dzień Matki

"Ze­wsząd mię py­tasz fi­glar­na dzia­two,
Jak ko­chać mamę? — a to tak ła­two:
Za­wsze jej tyl­ko speł­niaj roz­ka­zy,
Strzeż się naj­lżej­szej na ser­cu ska­zy;
Bądź wzo­rem cno­ty i po­boż­no­ści:
A tem już do­wód dasz swej mi­ło­ści".

/ W. Bełza/

Występ klasy II

Występ klasy III

 

Z wizytą w Collegium Maius - lekcja muzealna online

            Nie mogąc osobiście gościć w szacownych murach Collegium Maius, klasa IV odwiedziła Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego bez wychodzenia z domu. 16 kwietnia 2021 roku wraz z wychowawcą uczestniczyli bowiem w lekcji muzealnej online. Zajęcia poświęcone były historii pierwszego polskiego uniwersytetu i miały formę interaktywnej gry połączonej z prezentacją ciekawostek i wielu historycznych faktów. Uczniowie bardzo zaangażowali się w zajęcia, złożyli też wpis do księgi żaków, na wzór tych z XIV wieku.  Jak widać w nowej, wirtualnej rzeczywistości realizacja założonych celów wychowawczych i dydaktycznych jest możliwa.

 

Wirtualna wycieczka klasy IV do muzeum 

               29 marca 2021 roku uczniowie klasy IV wraz z wychowawcą wybrali się na wirtualną wycieczkę do Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie. To niecodzienne "wyjście" zorganizowano w ramach projektu „Zaproś mnie na swoją lekcję”. Dzięki tej inicjatywie uczniowie mogli oderwać się od zajęć, wybrać się do Częstochowy i zwiedzić muzeum. Dzieci obejrzały ekspozycję i wysłuchały pasjonujących opowieści na temat eksponatów, które prezentował dyrektor muzeum. Dowiedzieliśmy się między innymi, że zbiory zawierają ponad 11 tysięcy eksponatów w tym 2 tysiące monet. Około 1500 przedmiotów to monety z wizerunkiem polskiego papieża. Jedną z ozdób ekspozycji jest moneta o nominale 200 tysięcy zł, z roku 1987, wydana w zaledwie 5 egzemplarzach oraz moneta pochodzącą z Haiti, z 1983 r. Obok tytułowych niejako monet i medali, w muzeum zgromadzono inne pamiątki związane z osobą Jana Pawła II. Należy do nich zbiór znaczków pocztowych, a także zdjęcia i obrazy. Spotkanie obfitowało także w liczne anegdoty i ciekawostki, które sprawiły, że uczniowie byli zachwyceni lekcją. 

Pierwszy Dzień Wiosny i Spotkanie z Poezją Wiosenną 2021

             19 marca 2021 roku uczniowie klas 1-3, jak co roku, uroczyście powitali Panią Wiosnę. Choć za oknem padał śnieg, a temperatura nie zachęcała do spacerów, to nasze serca zakwitły radością! Powodów do tej radości mieliśmy wiele, bo przecież 21 marca to nie tylko Pierwszy Dzień Wiosny, ale w tym dniu obchodzimy również Światowy Dzień Poezji. Spotkanie z poezją wiosenną było więc doskonałym sposobem na połączenie tych dwóch wydarzeń.

Każda klasa przygotowała dla pani Wiosny coś szczególnego. Uczniowie klasy I napisali krótkie wierszowane listy do Pani Wiosny. Ponadto, postanowili pochwalić się swoją wiedzą na temat zmian, jakie zachodzą w przyrodzie w tym czasie i zorganizowali Klasowy Konkurs Wiedzy „Co wiemy o wiośnie?”. Pytania konkursowe nie należały do łatwych, ale uczniowie poradzili sobie doskonale. Laureatami konkursu zostali:

I miejsce – Teresa Kutek

II miejsce – Zofia Stefanowicz

III miejsce – Dawid Wideł.

https://1drv.ms/u/s!ApIQk-O-5hjHgk5amP4YPgVomEn-?e=CQhRUT

 

Druga klasa chciała zaprezentować Pani Wiośnie swoje predyspozycje i zdolności recytatorskie, dlatego uczniowie zorganizowali Klasowy Konkurs  Poezji. W ramach tego konkursu uczestnicy recytowali różne wiersze o wiośnie napisane przez polskich poetów. W konkursie tym laureatami zostali:

I miejsce – Amelia Nowogórska

II miejsce – Mikołaj Stanisz

III miejsce – Katarzyna Gurgul.

Uczniowie klasy III zaprezentowali swój talent pisarski. Sami napisali wiersze o wiośnie i wzięli udział w Klasowym Konkursie Poetyckim. Laureatami konkursu zostały:

I miejsce – Oliwia Klag, Łucja Tobiasz

II miejsce – Jagna Stefanowicz

Wszyscy laureaci zostali uhonorowani wspaniałymi nagrodami i brawami od swoich koleżanek i kolegów. Tego dnia wspólnie śpiewaliśmy dla Pani Wiosny i wykonaliśmy „Gaik-maik” na Jej powitanie.

 

,,Zaproś mnie na swoją lekcję”

Dla nauczycieli: Dlaczego projekt

              Jedną z korzyści edukacji zdalnej jest pojawienie się nowych, bardzo innowacyjnych pomysłów nauczycieli. Należy do nich z pewnością ogólnopolski projekt edukacyjny "Zaproś mnie na swoją lekcję", który polega na tym, że jedni nauczyciele zapraszają na swoje lekcje innych nauczycieli. Zapraszaniu gości na swoje lekcje przyświecają idee: twórczej, kreatywnej edukacji, spotkań z ciekawymi ludźmi, poszerzania zainteresowań i przyjemniejszej realizacji podstawy programowej. Projekt ten świetnie sprawdza się w czasie pandemii, kiedy ograniczone zostały wszelakie spotkania i wizyty w szkołach. Co istotne, spotkania te - z założenia - prowadzone są w sposób, który pozwala urozmaicić tradycyjne lekcje i zainteresować uczniów tematem. Doświadczyli tego również nasi uczniowie z klasy IV i V, którzy 17 marca 2021 roku mieli okazję gościć na zajęciach Panią Magdalenę Stanisławską, polonistkę z teatralnym zacięciem.  Dzieciaki mogły dzięki temu wziąć udział w bardzo inspirujących i mocno angażujących warsztatach teatralnych. Okazało się, że drzemią w nas pokłady niewyczerpanej energii, a nasze głowy są pełne pomysłów na sceniczną interpretację wielu codziennych sytuacji. To było bardzo ciekawe doświadczenie i z pewnością na długo zostanie w pamięci naszych uczniów. Już nie możemy doczekać się spotkania z kolejnym gościem... 

Więcej na temat projektu można przeczytać tutaj->> Zaproś mnie na swoją lekcję oraz tutaj->>>Ogólnopolski projekt "Zaproś mnie na swoją lekcję"

 

Pierwszy projekt eTwinning w naszej szkole

„Postaw na Ziemię” - Obrazek 1

        Nasza szkoła przystąpiła na początku marca do projektu "Postaw na Ziemię", który realizowany jest w ramach programu eTwinning. Wezmą w nim udział uczniowie klasy 4 i 5 pod kierunkiem Pani Ewelina Dyrek. Celem tych innowacyjnych działań jest zwiększenie świadomości ekologicznej uczniów i zainteresowanie otaczającą nas przyrodą. Wspólnie z uczniami ze szkół partnerskich z całej Polski zastanowimy się, co jest największym zagrożeniem dla naszej planety i jak możemy jej pomóc. Efektem pracy będzie eko-poradnik i quizy,  a także projekt eko-logo koszulki. Dzieci napiszą też międzyszkolny list do Ziemi. Zwieńczeniem wszystkich inicjatyw będą obchody Międzynarodowego Dnia Ziemi.

      eTwinning jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje współpracę szkół w Polsce i w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning przede wszystkim poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom, motywuje do nauki i samodzielności w działaniu. Najważniejszą jednak cechą eTwinningu jest to, że program zachęca do korzystania i poznawania najnowszych osiągnięć techniki, realizując w ten sposób swój podstawowy cel: rozwijanie kompetencji technicznych, językowych oraz interkulturowych.

   

 

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

          Od 22 lutego do 26 lutego 2021 roku w naszej szkole miało miejsce wiele ciekawych zajęć i konkursów w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. To wyjątkowe święto zostało ustanowione przez UNESCO, by podkreślić różnorodność językową i kulturową świata, a także zwrócić uwagę na języki zagrożone oraz ginące. Co więcej, nasza historia pamięta wydarzenia związane z zakazem używania języka ojczystego, wystarczy przypomnieć protest dzieci z Wrześni, czy zakazy zaborców by mówić, pisać, nauczać, a nawet modlić się w języku ojczystym. Warto podkreślić, że kształtowanie kompetencji językowych uczniów, w tym umiejętności  poprawnego komunikowania się w języku polskim, jest jedną z najważniejszych umiejętności w zakresie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Równie ważne jest rozumienie kulturowej i językowej różnorodności w Europie i w innych regionach świata oraz konieczność jej zachowania.   

        Uczniowie klas I-III mieli możliwość świętowania tego dnia w szkole. Klasa I wzięła udział w konkursie recytatorskim. Klasa II bawiła się ortografią, a uczniowie klasy III układali lekturowe scrabble. W klasach IV-VIII na lekcjach języka polskiego, które miały formę online, dzieci czytały ciekawostki związane z naszym językiem, rozwijały słownictwo, ćwiczyły poprawność ortograficzną, grały w gry językowe. Zorganizowano także szkolne konkursy, w których każda klasa wykazała się inną umiejętnością. Uczniowie klasy IV przygotowali wspaniałe plakaty, których hasłem przewodnim było zdanie: Litery "ą" i "ę" są tylko w języku polskim". Klasa V zaprojektowała ciekawe chmury wyrazowe składające się ze słów, zawierających "ó". Siódmoklasiści zaś bawili się w twórców memów, które związane były z treścią lektur obowiązkowych. Poetyckim talentem mogli pochwalić uczniowie klasy VIII, którzy tworzyli wiersze techniką blackout poetry. Ósmoklasiści wykazali się kreatywnością, ale też talentem plastycznym przy tworzeniu własnych, unikatowych tekstów i udowodnili, że każdy, bez względu na umiejętności, może zostać poetą.

       Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego są okazją, by zwrócić uwagę na konieczność ochrony dziedzictwa językowego, szczególnie narażonego na zapożyczenia z innych języków. Promujmy więc poprawne posługiwanie się językiem ojczystym nie tylko od święta, ale i na co dzień.

Wyniki szkolnych konkursów w ramach Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego:

Klasa: Teresa Kutek - I miejsce

https://1drv.ms/u/s!ApIQk-O-5hjHglhGJyYVAhwp21ZB?e=aqH40C

 

Klasa IV: Hanna Stefanowicz - I miejsce

Klasa V: Wiktoria Kowalczyk - I miejsce

Klasa VII: Julia Saska - I miejsce

Klasa VIII: Szymon Gurgul - I miejsce

       

Czy lekturę można zamknąć w pudełku?

          Wiele jest sposobów na omawianie z uczniami lektury. Udowodnili to uczniowie klasy V, którzy na zajęciach języka polskiego realizowali projekt edukacyjny pt. Pudełko z lekturą „W pustyni i w puszczy”.  Piątoklasiści mieli za zadanie umieścić w ozdobionym pudełku po butach wszystko to, co kojarzyło im się z przeczytaną książką. W czasie zajęć podsumowujących pracę z lekturą nadszedł czas na prezentację skarbów, które zostały zgromadzone podczas czytania. Do najciekawszych rekwizytów należały: samodzielnie wykonane drzewo baobab, w którym zamieszkali Nel i Staś, chinina- lekarstwo potrzebne dla chorej Nel, figurki głównych bohaterów i afrykańskich zwierząt, mapa z zaznaczoną trasą wędrówki bohaterów czy latawce. Uczniowie wykazali się ogromną pomysłowością w doborze rekwizytów. Takie zadanie pozwoliło też na dodatkowe utrwalenie treści książki. Należało zadbać o spójną wypowiedź, rozbudować ją, unikać powtórzeń. Nauczyciel zadawał pytania, dopytywał o szczegóły, powiązania. Technika ta pozwoliła im pokazać własną wrażliwość i indywidualny odbiór dzieła literackiego. Uczniowie włożyli w to zadanie nie tylko mnóstwo pracy, ale też i serca. 
 

Działalność SKO

                   Bank Spółdzielczy w Limanowej od wielu sprawuje w naszej szkole patronat nad Szkolną Kasą Oszczędności poprzez udzielanie pomocy w zorganizowaniu i prowadzeniu SKO, uczestniczy w akcjach o znaczeniu społeczno-gospodarczym i środowiskowym. Uczniowie klas I-III systematycznie oszczędzają pieniążki, czego dowodem są też zgromadzone przez niech pieczątki „świnki”, które przy każdej wpłacie wbijane są do ich książeczek oszczędnościowych. Dzięki temu w piątek 19 lutego 2021 roku, trzynaściorgu dzieciom zostały rozdane nagrody za oszczędzanie. Serdecznie dziękujemy za nagrody, które otrzymaliśmy od Banku Spółdzielczego w Limanowej.
 
 
Wirtualne Walentynki w naszej szkole
 
                         12 lutego 2021 roku na zajęciach z wychowawcą czwartoklasiści poznali historię popularnego święta - walentynek, wysłuchali także krótkiej opowieści o życiu świętego Walentego, a także poznali zwyczaje obchodzenia tego święta w innych krajach. Uczniowie klasy IV rozesłali do siebie też wirtualne kartki walentynkowe, w których zamieścili miłe słowa do swoich najlepszych kolegów, przyjaciół.  Z kolei klasa V na języku polskim po zapoznaniu się z sylwetką świętego Walentego rozwiązała quiz, dotyczący tego święta, a także próbowała swoich sił w rywalizacji dotyczącej wyszukania w językach obcych jak największej ilości zwrotów oznaczających "Kocham Cię". Zabawa była doskonała, a i uczniowie wykazali się ogromną determinacją w pobiciu rekordu. Najlepszy uczeń odnalazł ponad 130 sformułowań różnych językach.
 
Spotkanie z bohaterami "Opowieści z Narnii"       
         
                      Język polski nie jest nudny! Pod koniec lutego udowodnili to uczniowie z klasy IV, przygotowując wirtualne karty postaci do gry, a także wykonując w formie pracy plastycznej przestrzenne figurki prezentujące bohaterów lektury „Opowieści z Narnii”: Lew, Czarownica i stara szafa”. Najciekawsze zajęcia odbyły się jednak w kuchniach naszych uczniów, ponieważ czwartoklasiści gotowali razem z Panem Tumnusem i Panią Bobrową. Następnie zredagowały piękne zaproszenia na uroczysty podwieczorek u Pana Tumnusa, a całość uzupełniły specjalnie wykonaną kartą menu, w której zamieściły przepis na danie z narnijskiej kuchni. W czasie cyklu zajęć dzieci nie tylko przypomniały sobie ważne formy wypowiedzi, takie jak przepis, zaproszenie czy opis postaci, ale przede wszystkim miały okazję wykazać się doskonałą znajomością lektury. Pomimo, iż zajęcia odbywały się na platformie MS Teams i miały formę zdalną, ta lekcja była doskonałym sposobem na rozwijanie wyobraźni, kreatywności oraz przeniesienie się do świata omawianej lektury.
 
Zapraszamy do obejrzenia prac: Opowieści z Narnii prace uczniów
 
 
Dzień Bezpiecznego Internetu 2021
 

                9  lutego 2021 roku obchodziliśmy w szkole po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy Razem!”. W ramach tegorocznych obchodów DBI w naszej szkole zorganizowano ciekawe zajęcia, dotyczące bezpieczeństwa w sieci. Efektem tych działań są wspaniałe plakaty przygotowane w ramach zajęć z wychowawcą przez uczniów klasy IV. DBI ma na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa dzieci w Internecie oraz nagłośnienie tematyki dotyczącej bezpieczeństwa online.  Ideą DBI jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo.

Plakaty można obejrzeć tutaj: DBI 2021 plakaty klasa IV

 

DLA RODZICÓW!!!

Wszystkich rodziców, którzy chcieliby się dowiedzieć więcej na temat niebezpieczeństw czyhających na dzieci w Internecie oraz tych, którzy chcieliby poznać skuteczne metody na wyeliminowanie zagrożeń, zapraszamy na polecane strony:

 
Ogólnopolski Konkurs "ODA DO RADOŚCI"
 
               Uczniowie klasy 3 naszej szkoły wzięli udział w Ogólnopolskim Konkursie "ODA DO RADOŚCI" zorganizowanym przez Fundację Honor Pomagania Dzieciom.  Zadanie konkursowe polegało na nagraniu własnego wykonania Hymnu Unii Europejskie. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem i entuzjazmem podjęli to wyzwanie, a my życzymy im zdobycia nagrody głównej! Powodzenia!
 
Nagranie występu---->>> Występ klasy 3
 

Wyniki Szkolnego Konkursu Kolęd i Pastorałek "Zaśpiewajmy Jezuskowi"

              Bardzo dziękujemy wszystkim za zainteresowanie Szkolnym Konkursem Kolęd i Pastorałek "Zaśpiewajmy Jezuskowi", który w tym roku miał nietypowy charakter i odbył się w formie zdalnej. Dziękujemy wszystkim wykonawcom, którzy nadesłali filmiki  z własnym wykonaniem. Cieszymy się, że tak wielu uczniów wzięło udział w konkursie. Jesteśmy pod wrażeniem pomysłowości w kwestii doboru interpretacji muzycznej, dbałości o strój i o każdy szczegół scenerii. Dziękujemy za to, że zechcieliście się z nami podzielić  własnymi umiejętnościami muzycznymi dla podtrzymania tego jakże pięknego zwyczaju kolędowania Małemu Jezuskowi. Jesteśmy zachwyceni duetami i zespołami, które utworzone zostały specjalnie na tę okazję. Z całym przekonaniem możemy stwierdzić, że Jury w składzie: Pani Dyrektor Lucyna Borzęcka, Krystyna Oleksy, Karolina Borucka i Natalia Dyrek nie miało wcale łatwego zadania, chcąc wyłonić zwycięzców. Po ocenie wszystkich występów Jury postanowiło przyznać następujące nagrody dla solistów:

Kategoria I (klasy 1-3) 

1 miejsce – ex aequo: Teresa Kutek (kl. 1) i Amelia Nowogórska (kl. 2)

Wyróżnienie – Magdalena Śmiałek (kl. 1)

Kategoria II (klasy 4-8) 

1 miejsce – Julia Białkowska (kl. 5)

Wyróżnienie – Aleksandra Saska (kl. 5)

Po raz pierwszy przyznano również:

Wyróżnienie dla duetu: Kamila Zając (kl. 5) i Ania Zając (kl. „0”)

Nagrodę Grand Prix Szkolnego Konkursu Kolęd i Pastorałek dla Zespołu „Młodzi kolędnicy”, w składzie: Anna Pietrzak, Zofia Stefanowicz, Jagna Stefanowicz, Hanna Stefanowicz i Franciszek Stanisz. Zespół ten zachwycił Jury swoim występem!          

Gratulujemy wszystkim uczestnikom konkursu oraz ich rodzicom i opiekunom, dziękując za ich wkład i zaangażowanie. Z uwagi na obecną sytuację pandemiczną, dyplomy oraz nagrody zostaną wręczone uczniom po powrocie do szkoły.

 

Zachęcamy do obejrzenia wspaniałych konkursowych występów, które dostępne są po kliknięciu w linki zamieszczone poniżej:

Młodzi Kolędnicy - Nagroda Grand Prix

Teresa Kutek - kl. 1 - I miejsce ex aequo

Amelia Nowogórska - kl. 2 - I miejsce

Julia Białkowska - kl. 5 - I miejsce

Zdalne Mikołajki w klasie IV

                          Choć 6 grudnia w tym roku wypadło w niedzielę, choć dzieci uczą się zdalnie, to i tak udało się zorganizować klasowe mikołajki u czwartoklasistów. Zajęcia rozpoczęły się od niespodzianki, którą przygotowali pomocnicy Świętego Mikołaja wraz z wychowawcą. Uczniowie obejrzeli bowiem film skierowany tylko do nich, w którym najprawdziwszy Święty Mikołaj opowiadał o swojej pracy i oprowadzał dzieci po swojej fabryce. Kolejnym bardzo miłym akcentem tego, wyjątkowego dnia była pokaz zdjęć, na których dzieci pięknie prezentowały się w mikołajkowych strojach. Było bardzo dużo pozytywnych reakcji, a nawet trochę wzruszeń. Na zakończenie wysłuchaliśmy historii o świętym Mikołaju z Miry, dzięki któremu możemy dzisiaj kultywować tradycję obdarowywania bliskich prezentami. Tegoroczne mikołajki, pomimo, że na odległość, z pewnością zostaną w pamięci  czwartoklasistów.

Poniżej zamieszczamy filmik od św. Mikołaja: Mikołajkowa niespodzianka

 

Innowacja pedagogiczna „Zabawna ortografia”

                    W roku szkolnym 2020/2021 klasa II realizuje autorską innowację pedagogiczną pt. „Zabawna ortografia.” W formie wspólnej zabawy uczniowie poznają zasady ortograficzne, przyswajają je i operują nimi. Różnorodność ćwiczeń i zabaw pozwala wzbogacić formy pracy oraz rozwijać treści nauczania, zainteresować dzieci ortografią, a w konsekwencji ułatwi im przejście z I do II etapu kształcenia. Innowacja uwzględnia naukę, utrwalanie i usystematyzowanie wiadomości.

Głównym celem jest nauka przez zabawę. Stosowane w trakcie zajęć aktywne formy pracy sprawią, że to co trudne, stanie się łatwe i interesujące. Co więcej innowacja ta wprowadzi uczniów w świat słowników, nauczy samodzielności i samokontroli.

 

„Śniadanie Daje Moc” edukacyjny program zdrowego odżywiania

                  W tym roku, ze względu na nauczanie zdalne uczniowie klas I-III wzięli udział „online” w szkolnej akcji „Śniadanie daje moc”, która odbyła się 9 listopada 2020 r.  Dzieci przygotowały smaczne, kolorowe, a przede wszystkim zdrowe kanapki na śniadanie. Ponadto, podzieliły się z resztą rówieśników fantastycznymi fotkami przedstawiającymi zdrowe i warzywne śniadanie. Wszystko po to, aby zwrócić uwagę na to, że podstawą dobrego dnia jest dobre śniadanie: pierwsze i drugie, bo to posiłki dające nam energię po długim okresie nocnego odpoczynku.

 

Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „Piękna Nasza Polska Cała” w naszej szkole

                 W roku szkolnym 2020/2021 nasi uczniowie biorą udział w realizacji wspaniałego projektu „Piękna Nasza Polska Cała”, w ramach którego wykonują różne zadania, mające na celu kształtowanie postaw patriotycznych wśród dzieci i młodzieży. Celem tego projektu jest również uwrażliwienie młodych osób na piękno, folklor i tradycje naszego regionu. Działania projektowe to okazja, by pobudzić wśród uczniów i ich rodzin poczucie tożsamości narodowej, regionalnej i dumy z bycia Polakiem. Zrealizowaliśmy 2 zadanie projektu.

                 Pierwszy z nich to „Sławni Polacy” w ramach którego zorganizowaliśmy Dzień Papieski i Szkolny Konkurs Plastyczny „Jan Paweł II – Nasz Wielki Polak”. Tymi wydarzeniami chcieliśmy uczcić pamięć Św Jana Pawła II.

              Realizacja drugiego zadania „Dzień Mody Patriotycznej” odbyła się już w formie zdalnej. Uczniowie klas I-III przysyłali swoje zdjęcia w stroju patriotycznym odnoszącym się do naszego regionu i naszej narodowości. Spotkali się w tych strojach na lekcji online i wspólnie wykonali Hymn Polski o godzinie 11:11 celebrując Święto Niepodległości 11 Listopada.

Kolejne zadania jeszcze przed nami 😊

                                                                                                                         

Ślubowanie Pierwszaków 2020

                  "Ślubuję być dobrym Polakiem, dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły..." . Te słowa wypowiedzieli 6 listopada 2020r. uczniowie klasy pierwszej podczas uroczystości pasowania na ucznia Szkoły Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Świdniku. Zanim to jednak nastąpiło, pierwszaki musiały zaprezentować swoje umiejętności, jakie zdobyły podczas dwóch miesięcy nauki. Wspaniale zaśpiewany hymn szkoły stał się dopełnieniem do całej prezentacji zdolności recytatorskich i muzycznych naszych najmłodszych uczniów. Był to niezwykle ważny dzień dla naszych pierwszoklasistów, których czeka wspaniała edukacyjna przygoda. Podczas tego dnia każdy z nich otrzymał również książkę „Pierwsze abecadło”, która jest może pierwszą ale na pewno nie ostatnią książką w ich uczniowskim życiu. Wszystkim pierwszoklasistom życzymy wielu sukcesów i wytrwałości w dążeniu do celu. Powodzenia!

 

Pokaz Mody Patriotycznej

                   10 listopada 2020r. uczniowie klas I-III spotkali się na lekcjach online w nietypowym wizerunku. Każdy z nich zaprezentował swój strój patriotyczny podkreślający zarówno barwy naszego kraju jak również elementy związane z tradycjami naszego regionu. Wszyscy pięknie się prezentowali i wspólnie zaśpiewali hymn Polski „Mazurek Dąbrowskiego”. Wszystkich przepełniała duma i radość z podkreślenia swojej „polskości”. Ponadto każdy mógł powiedzieć czym dla niego dzisiaj jest Niepodległość. W ten nietypowy sposób uczciliśmy Święto Niepodległości 11 Listopada, przed komputerami, ale razem.

 

Dzień Papieski 2020

           15 października 2020 roku w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Papieski. W tym roku miał on charakter wyjątkowy. Przede wszystkim dlatego, że jest jubileuszowy XX, ale również dlatego, że obchodzimy go w roku 100. rocznicy urodzin Jana Pawła IIOdbywał się on pod hasłem:„Totus Tuus" (Cały Twój). Wydawać by się mogło, że słowa te znamy i widzieliśmy je wielokrotnie wraz z papieskim herbem. Warto jednak sięgać do ich  głębi. Tak też uczynili nasi uczniowie z klasy V, którzy wraz z Panią Karoliną Borucką, przedstawili w tym dniu montaż słowno – muzyczny przybliżający sylwetkę „naszego Papieża” - św. Jana Pawła II. Słowem i piosenką dziewczęta i chłopcy podziękowali Bogu za życie Jana Pawła II, największego autorytetu naszych czasów.  Występ dzieci był zachętą i inspiracją skierowaną nie tylko do młodych, ale do wszystkich zebranych, aby odkrywali i poznawali naukę św. Jana Pawła II.

Obejrzyj nagranie->>>> Śpiewamy dla św. Jana Pawła II

 

Próbna ewakuacja

              9 października 2020 r. w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Ćwiczenia praktyczne miały na celu sprawdzenie organizacji i warunków ewakuacji z budynku. Punktualnie o godzinie 9.00 słyszalny był sygnał alarmowy nakazujący opuszczenie budynku. Ewakuacja przebiegła w sposób zorganizowany i sprawny i nadzorowana była przez straż pożarną. Nauczyciele wraz z dziećmi udali się na miejsce zbiórki, gdzie zdali meldunek kierującemu ewakuacją Dyrektorowi. Po zebraniu raportów od wszystkich nauczycieli i pracowników, Dyrektor szkoły odwołał alarm i wszyscy wrócili na lekcje.

 

Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

                2 października 2020 roku obchodziliśmy w naszej szkole światowy dzień tabliczki mnożenia. Głównym celem tego przedsięwzięcia było propagowanie zabawowej formy nauczania-uczenia się matematyki. Miała ona zachęcić do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w przyjemny i niecodzienny sposób. Tydzień przed WMTDay uczniowie wszystkich klas utrwalali tabliczkę mnożenia.

 

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania

            29 września 2020 r. obchodziliśmy w szkole Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Uczniowie klas młodszych bardzo chętnie uczestniczyli w obchodach tego święta.  Ten dzień stał się wspaniałą okazją do promocji czytelnictwa wśród społeczności szkolnej.

 

Europejski Dzień Języków Obcych

            Każdego roku, 26 września obchodzony jest Europejski Dzień Języków Obcych. Nasza szkoła również postanowiła przyłączyć się do tej akcji. W ramach obchodów tego dnia zostały zorganizowane dwa konkursy: konkurs plastyczno-techniczny dla dzieci z klas III – IV „Najpiękniejsze zakątki krajów niemiecko- i anglojęzycznych” oraz konkurs wiedzy dla klas V – VII „What do you know about Queen’s Houses?”

W ramach pierwszego konkursu nagrody otrzymali:

I miejsce – Magdalena Krok kl.IV

II miejsce – Aleksandra Saska kl.IV

III miejsce – Anna Pietrzak i Jagna Stefanowicz kl.III

Wyróżnienie – Hanna Stefanowicz kl.IV

               Ignacy Kutek kl.IV

                        Franciszek Stanisz kl.IV

                   Kacper Szyszka kl.IV

               Dawid Bielak kl.IV

 

W konkursie wiedzy:

I miejsce – Paulina Bukańska kl.V

II miejsce – Wiktoria Kowalczyk kl.V

III miejsce – Patrycja Klimczak kl.V

Wyróżnienie – Julia Saska kl.VII

Gratulujemy sukcesów!!!

 

Międzynarodowy Dzień Kropki

             15 września 2020 roku obchodziliśmy w naszej szkole po raz pierwszy International Dot Day, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki. Święto to swój początek zawdzięcza książce Petera H. Reynoldsa pt. „The Dot”. Poznajemy w niej historię Vashti, dziewczynki, która nie wierzyła w swoje możliwości plastyczne, ale dzięki malutkiej kropce i nauczycielce plastyki uwierzyła w siebie. Dzień Kropki to święto inności, kreatywności i rozwijania ukrytego potencjału, bo przecież każdy ma talent, tylko nie zawsze umiemy go odkryć. Potrzebujemy kogoś, kto ten talent w nas zauważy. Uczniowie klas I-III oraz IV i V świętowali Dzień Kropki na wiele sposobów. Na lekcjach języka polskiego w klasie czwartej i piątej uczniowie tworzyli z wycinków gazet własne wiersze. Dzieci pracowały techniką wycinków z termosu. Wiersze, które powstały zaskoczyły wszystkich uczestników zajęć. Uczniowie uświadomili sobie, że w każdym z nich drzemie dusza poety i że czasami wystarczy tylko chcieć i można stworzyć coś wspaniałego. Z kolei uczniowie klasy II, w ramach zajęć technicznych wykonali „drzewo talentów”, które zdobi jedną ze ścian w ich sali. Na zajęciach z muzyki klasa I poznała nową piosenkę o kropce i z radością śpiewała ją w czasie przerwy. Na zajęciach plastyki klasa V wykonała fotobudkę, dekorując ją kolorowymi kropkami. Dzięki ich zaangażowaniu mogliśmy wykonać pamiątkowe zdjęcia.

               Ten dzień był dla wszystkich ciekawym przeżyciem, wspaniałą zabawą, uświadomieniem sobie jakie pokłady talentów i umiejętności w nas drzemią. I jak ważne jest, aby je odkrywać i rozwijać.

 

WYBORY DO SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO

               15 września 2020 r. odbyły się demokratyczne wybory zarządu Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły. Jest to dla całej społeczności szkolnej bardzo ważne wydarzenie, w którym uczniowie świadomie dokonują wyboru swoich przedstawicieli. Wybory SU poprzedziła kampania. Kandydaci przygotowali plakaty wyborcze, na których umieścili swoje pomysły, propozycje, a także konkretne działania dotyczące samorządności i praworządności wśród uczniowskiej społeczności. Głosowanie było tajne, każdy uczeń mógł oddać jeden głos na specjalnie wydrukowanych kartach.

                    Po podliczeniu głosów przez komisję wyborczą wszystko stało się jasne. Przewodniczącym szkoły został Julian Hrabczak (VIII), zastępcą przewodniczącego Kinga Iwan (VIII), a sekretarzem Weronika Wardęga (VIII). Nowo wybranym władzom SU gratulujemy oraz życzymy owocnej pracy na rzecz szkoły oraz jej społeczności.

 

Narodowe Czytanie "Balladyny"

          Tegoroczną lekturą dziewiątej odsłony Narodowego Czytania pod honorowym patronatem  pary prezydenckiej  była Balladyna Juliusza Słowackiego. W akcję podobnie jak w latach ubiegłych czynnie włączyła się także nasza szkołą. 7 września 2020 roku uczniowie klasy VIII wcielili się w role głównych bohaterów i odczytali społeczności szkolnej fragmenty dramatu. Ponadto tekst Balladyny interpretowano głosowo na lekcjach języka polskiego. Akcja miała na celu popularyzację czytelnictwa oraz wzmocnienie poczucia narodowej tożsamości poprzez kontakt z największymi dziełami polskiej literatury.